Mammalivet på nytt…..

Jeg hadde glemt hvor sliten man blir av å ha en nyfødt i hus. Mangel på søvn kan virkelig ødelegge hvem som helst. Lille Emil tar all min energi og tid. Ammingen har gått i vasken. Jeg ammet og pumpet til jeg ble helt utslitt men melken bare forsvant. Så nå får han bare morsmelkserstatning. 

Alt gikk ganske greit helt til for et par dager siden. Han var så snill og bare sov og spiste. Men så plutselig snudde det. Den ene natten etter den andre ble søvnløs. Han ville ha mye mat så det ble mye mating mellom 24 og 06. Han sovnet ikke helt mellom hver gang heller. Lå og klynket hele tiden. Og jeg ble holdt våken hele tiden. Etter kl 4:30 måtte jeg bare stå opp og det ble så og si ingen søvn etter det. Og det er overveldende slitsomt med så få timers søvn. Sambo beordret meg i seng midt på dagen og jeg måtte motvillig ta igjen litt søvn. 

Så dagene går med til å gi flaske, rape, skifte bleie og vaske og sterilisere flasker. 

Jeg har begynt å få til å går tur. I dag måtte jeg bare legge ham i vogna og gå en lang tur for å få ham til å sove. Jeg trengte gåturen og han trengte søvnen. Han sov helt ned til Fetsund og hjem igjen. 

Vekten har begynt så smått å bevege seg nedover men det går sakte. 

Dette innlegget begynte jeg på i går. Men orket ikke fullføre da Emil skulle legge seg og da må jeg også legge meg for å få litt søvn. 

Dagen i dag har vært litt rar…og veldig klønete…;-P Vi gikk tur til Fetsund lenser, og på vegen dit snubla jeg i ingenting og gikk på tryne i asfalten. Slo meg en del men gikk bra. Vel hjemme skulle vi lage hamburgere, sambo skulle snu en stor burger i panna og mistet den ned i det varme fettet som sprutet over hele armen min og over den nye kjolen min. Stakkar han ble jo kjempelei seg. Det var jo et uhell som kunne skjedd hvem som helst. Nå har jeg fått kjølt det ned og smurt med smertestillende krem. Det hjalp masse. 

Nå håper jeg at Emil klarer å snu døgnet litt selv. Han sover jo hele kvelden men skal ha veldig ofte mat gjennom natten. Men han er jo bare 3 uker i morgen så får gi ham litt tid 😉 I natt fikk han mat kl 01, 03 og 05…det blir jo litt slitsomt for alle i lengden ;-P

Vet ikke helt når neste innlegg kommer. Må vel avslutte på et tidspunkt, men må bare finne en dag som jeg har overskudd til å finne de rette ordene. 

Nå er det mat igjen ;-P

 

 

 

14 kommentarer
    1. Den første tiden er krevende, og som du sier særlig når man ikke får nok søvn. Min eldste hadde kolikk, og med en samboer som jobbet skift så hadde jeg mange kvelder og netter alene. Etter tre uker hadde jeg senebetennelse i begge armene. Komplett mareritt. Når jeg endelig greide komme meg ut på turer så var d knapt at jeg hadde fått ordna meg selv. Så på andre som var ute med sine små barn og de så så velstelte og opplagte ut. Jeg var slik jeg måtte se ned og sjekke at jeg virkelig husket å ta på meg bukse. Huff, d er mye man glemmer av, og sikkert best og, ellers hadde man kanskje ikke fått flere barn 😉 tida blir jo bedre etter som døgnrytme og søvn kommer mer på plass. Sender deg en god klem, og all forståelse for at d kan ta litt tid mellom blogg innleggene. Sov når du kan, d er rådet fra meg.

    2. Synnøve: Ja utrolig hvor fort man glemmer ;-P
      Ja hodet er ikke helt med når man ikke får søvn. Jeg må dobbelsjekke alt før jeg går ut…tilfelle jeg har gjort noe rart he he ;-D
      Skjønner at du kunne få senebetennelse ja uff ?
      Skal bli bra å føle seg normal igjen hi hi 😉

    3. Det å få barn snur opp ned på hverdagen, ingen tvil om det. Mangel på søvn kan en bli sprø av, og her har jeg et tips som fungerte godt for meg: legg deg å sov sammen med han så ofte du har anledning. La rot være rot, det kan tas senere, viktigere med nok søvn. Jeg ammet vesla mi, og hun ville ha mat inntil x3 pr natt de første ukene. Jeg følte meg som en zoombie pga lite søvn på natten. Det tok jeg altså igjen når jeg begynte å sove når hun sov på dagtid 👍🙂
      Ikke noe stress med amming, du hat forsøkt og det er jammen i meg godt nok.Det at han får mat er det viktigste, ikke fra hvor melken kommer ♥️

    4. Glad mamma: Ja må nok prøve å sove mer når han sover. Men er så mye besøk og mye som må ordnes at tiden strekker ikke til 🙁
      Håper han snur døgnrytmen snart. Nå sov han plutselig nesten 4 timer på ettermiddagen i dag. Da har vi begynt med Minifom dråper…kanskje det var det som skulle til…krysser fingre 😉

    5. Så nydelig han er. Så fine trekk. Ser litt mandig ut synes jeg. En flott liten mann 💕
      Godt tips å sove sammen med ham. Kanskje du burde sette opp visittid?

    6. Hei! Hipp er mildere for magen enn nan. Og så må du Google baby brezza, flaske ferdig på noen sekunder! Mam flaskene kan du sterilisere i mikroen så slipper du å koke 🙂
      Gratulerer så mye forresten ❤️
      Vi fikk også flaskebarn siste gangen. Hun slet mye med mageknip, men hjalp med Minifom 🙂

    7. Jenny: Hei vi har fått beskjed av helsesøster å holde oss til det merket vi startet på hvis det ikke foreligger noen allergi 😉 men skal ha det på minnet 😉 vi har kjøpt sterilisator…det var deilig <3
      Minifom startet vi på i dag..synes det ble bedre allerede og spent på natten nå 😉

    8. Jeg tenkte med en gang på mageknip da jeg leste at han lå og klynket mellom matøktene. Godt å høre at det fortsatt er liv i deg! Ville prioritert egen søvn og vært strengere med visittidene nå i begynnelsen. Hvordan går det med såret?

    9. Fertilitetsturisten: Minifom hjalp veldig 😉
      La meg tidlig med ham i går og det trengte jeg 😉
      Såret er ganske vondt ennå. Mye ødem over som bruker lang tid på å absoberes. Kan fortsatt ikke ta på det…

    10. Håper det ikke er betent da! Hvordan går det med vannet i kroppen? I og med at du bare hadde gått ned to kg rett etter fødselen, til tross for at Emil, morkake og fostervann til sammen veide minst dobbelt så mye, så må du vel nødvendigvis ha fått mer vann etter keisersnittet? Man greier tross alt ikke å lagre opp nye fettreserver så fort 😉 Søvn kurerer gruff <3 Ikke så vanskelig å forstå at alle vil ta en titt på den nye verdensborgeren. Han er tross alt blitt lokalkjendis allerede før han var født 🙂 Nydelig gutt!

    11. Fertilitetsturisten: Vannet er borte i bena hvertfall. Har gått ned 9 kg nå, men fortsatt 15 igjen ;-P
      Fått litt bedre søvn i natt og det er deilig. Men han er fortsatt mye urolig på morgen/tidlig formiddag. Må lage mange flasker men han bare småsuper…
      Det er varmt for ham nå, så vi må ut og gå tur i dag for å få litt luft 😉
      Han begynner å bli rund i kinna nå, spiser jo hele tiden hi hi 😉
      Liker seg best på sofaen i bare body 😉
      Han sover best mellom 12 og 18 😉

    12. Hei! Ja, det er slitsomt. Og det blir ikke mindre slitsomt, bare annerledes slitsomt. Men det er verdt det:-) Emil er superskjønn:-)

    13. Si beklager til de som vil besøke nå, og ønsk dem heller velkommen på et senere tidspungt! Nå er det deg og babyen som er viktigst, og denne første tida kan være så sårbar. Helt ny livssituasjon, lite søvn og masse hormoner. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for! Sa nei til mange, og var tydelig på at det ikke var greit å komme på formiddagen. Av en eller annen grunn ble plutselig “alle” jeg kjenner super-A mennesker og skulle komme rett etter fødselen, på morgenen da alt her var surr og jeg bare vill kose med babyen i fred, eller ta igjen tapt søvn. Hyggelig at folk bryr seg og er engasjerte, men det kan de også være etter denne første tiden med babyen. Husker jeg ble sliten av alle som ville komme med en gang, men møtte stort sett forståelse da jeg forklarte situasjonen. Nå har “alle” sett, og når jeg tenker tilbake tenker jeg at jeg faktisk kunne ha vært enda strengere med å sette disse grensene, folk blir gjerne litt i overkant ivrige når en ny verdensborger melder sin ankomst. Men det er plenty av tid senere også, og mye hyggeligere med besøk når ting har blitt litt mer på stell. Send dem gjerne bilder og oppdateringer enn så lenge, og de du ikke klarer å stoppe kan kun få kaffe, eller ta med noe selv 😉 Kos deg med vakringen din, og la masse annet bare surre og gå <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg