For en dag….

I dag har jeg vært på Ahus. Det ble mye å ta inn. Først var jeg hos jordmor. Og fordi jeg har blødd litt i det siste måtte jeg ta en “vaskeprøve” (ren urinprøve). Den  hadde litt utslag på blod men det var nok fra vagina mente hun. Så den ble ikke sendt itl dyrking. Hun tok også langtids blodukker. Altså det som har vært nivået i de siste 4 uker. Dette sitter i de røde blodlegemene. Den var på 5,8. Den skal ligge under 5,9. Det var hun veldig fornøyd med. Men det var jo i grenseland. I og med at jeg har hatt blødninger og har veldig vondt nederst i magen. Den er også konstant hard. Så fikk jeg komme inn til gynekolog. 

Mannen var bare så koselig. Han tok seg veldig god tid og var veldig nøye på ultralyden. Forklarte så godt hvorfor de målte hva. Han målte lårbenet 3 ganger for å få riktig vektestimering. Han mente at forrige måling av legen forrige lørdag var feilmåling. For det var for lite. Nå veide gutten ca 1800 gram. Stor og fin. Jeg fikk også se 3D bilder av ham. Det var så gøy å se. Jeg fikk også med  bilder som sambo fikk se. Og dette var stas 😉 Så alle målinger var helt fine. Blødningene kom mest sannsynelig fra morkaken. Den ligger ikke foran åpningen men ganske nær. Og gutten ligger med hodet ned nå så han sa at jeg alltid måtte huske på at det var ikke gutten som blødde meg jeg. Og det var ikke farlig bare ugreit. 

Så skulle jeg inn til endokrinolog. Veldig hyggelig dame. Hun villle sette meg på tabletter.  Men når hun hørte at jeg ikke spiste mer enn 2 ganger om dagen satte hun meg på insulin. Veldig lav dose som mest sannsynelig kom til å økes på fredag. Hun fortalte at jeg hadde en viss risiko for å utvikle diabetes når jeg var ferdig. Så jeg måtte være litt forsiktig etter fødsel også. Så da begynte jeg nå i kveld. Satte 2 enheter i låret. Kjente det knapt da nålen var veldig tynn og gikk ikke langt inn. Dette er insulin som virker i ca 20 timer. Så får vi se på fredag om jeg skal sette en midt på dagen også. Må fortsette å måle for hvert måltid for å se. Så skal jeg ringe inn resultater på fredag. Hun ville også at jeg skulle ta blodprøve for å teste TSH for å se hvordan stoffskifte så ut nå. 

Så bar det opp til diabetes sykepleier. Hun skulle snakke om mat og gi opplæring i hvordan å sette insulin. Også en kjempehyggelig dame. Jeg skal tilbake til både jordmor, endokrinolog og sykepleier om en uke. Dette tok jo over 3 timer. Så må sette av god tid 😉

Det ble mye å fordøye på en dag. Men nå har det sunket inn 😉

2 kommentarer
    1. Så godt å høre at du er i gode hender! Hva slags tabletter var det hun opprinnelig ville sette deg på da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg