Tilbake til hverdagen og jordmortime…

Jordmor ga klar beskjed: Du må bytte fastlege!! Du kan ikke ha denne legen. Så da har jeg satt meg på venteliste hos en av de populære fastelegene i kommunen. Han har nettopp kjøpt seg bolig borte i veien her så da satser jeg på at han ikke forsvinner med det første. 

Jordmor så på diabetesdagboka mi. Og der hadde jeg 4 målinger på faste (før jeg har spist) på 5,3 eller mer og da måtte jeg inn på ahus for ekspert hjelp. Så neste tirsdag skal jeg inn for samtale med jordmor, sykepleier, og kanskje lege. Det blir også tatt ultralyd denne dagen for å sjekke vekstavvik. Hvis babyen er for liten eller for vokser for fort blir det antageligvis anbefalt å ta ham ut før. Hvis jeg må begynne på insulin eller tabletter anbefales det å sette igang fødsel eller ta keisersnitt 14 dager før termin, og kanskje ennå før. Jeg ligger over normalmålet for fundus mål så han får hvertfall det han trenger. Jeg raser derimot ikke opp i vekt. Fortsatt bare 2 kg opp siden 3.januar. 

Så da blir det spennende å se hva som komer ut av dette på tirsdag. Jeg skal tilbake for oppfølging om 14 dager på Ahus men da tar det ikke så lang tid. Neste tirsdag måtte jeg sette av lang tid da jeg skulle snakke med flere stykker og ultralyd. 

Hun likte at det var mye liv da 😉 Det er slik det skal være nå. Hun lyttet og alt hørtes fint ut. Blodtrykket var strålende. Litt mer vann i kroppen men ikke faretruende. Urinen var kjempefin, ingen utslag. 

Jeg måtte innrømme at det var skikkelig deprimerende og ikke kunne unne seg noe godt. Men hvis jeg begynte på tabletter eller insulin hadde jeg “litt” mer slingringsmonn. Så får vi se hvordan det blir fremover. Men mistenker at jeg blir å føde i begynnelsen av juni… Da er det jo plutselig bare 2 måneder igjen.  

4 kommentarer
    1. Hvorfor mente jordmor du måtte bytte lege?
      Er det virkelig for høyt med 5.3 på fastende? Er det egne grenseverdier for gravide?

    2. Rubia: Har fått en vikarlege. Hun er helt på jordet på alt. Så nå turte ikke jordmor at jeg skulle bruke henne mer. Hun sier mye rart. Hun kan ingenting.
      Ja egne regler for gravide. Hvis man har 2 målinger på en uke fastende over 5,3 må man inn på sykehus. Og etter 2 timer skal man ikke ha over 6,7 mot over 7 for de med vanlig diabetes. Så det er mye strengere for gravide 😉

    3. Hm, da jeg fikk målt fastende blodsukker hos fastlegen, lå jeg også rundt der, men fikk beskjed av fastlegen at det var helt greitt. Husker ikke lenger om det var rett før jeg ble gravid eller rett etter, men hovedpoenget var iallfall at vi målte for å se hvilket utgangspunkt jeg hadde til senere i svangerskapet. Lurer på om de nye reglene for hvilke verdier som er ok for gravide gjør at mange ikke er helt oppdatert? Spurte også klinikken om det var noen grunn for meg til å slå alarm, men de tok det med like knusende ro som fastlegen. Uansett fint med ekstra oppfølging av magen <3

    4. Fertilitetsturisten: Er nok mange som ikke kan de nye reglene/verdiene. Har nok blitt mye strengere nå. Det er nok innenfor utenfor graviditet men ikke ok under graviditet. Jeg lå i grenseland men hun tok ingen sjanser. Og i dag har jeg testet med sjokolade og det ble ganske høyt 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg