3 dager med svangerskapsdiabetes…

Nå har jeg kuttet juice, melk, brød, potet og alt sukker (brus og godterier). Jeg begynte veldig hardt med bare salat, kylling, laks og fullkornsris. Da gikk jeg tom for ideer. Men siden jeg skulle teste ut forskjellig matvarer og hvordan kroppen reagerte på det, bestemte jeg meg for å spise vanlig mat og teste derretter. 

Jeg skal måle før jeg spiser og to timer etter påbegynt måltid. Blodukkeret skal ikke overstige 7.

Så fredag tenkte jeg at vi skulle ha vanlig taco. Det er jo bare å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig og være litt forsiktig med mais og tacoshell. Men jeg spiste det jeg vanligvis gjør og utslaget var strålende. Hadde bare 5.2 etter 2 timer.  I dag tidlig hadde jeg ikke noe annet enn vanlig kneipbrød, så jeg testet 2 skiver med bacon smøreost. Og utslaget var 6.6. Altså takler kroppen min vanlig mat veldig godt. 

Jeg prøver å holde meg til grønnsaker som vokser over bakken. De skal være de beste i forhold til karbohydrater. Men rå knaskegulrøtter må jeg har litt av hver kveld for å døyve godte cravingen litt. Så det går i frukt, gulrøtter, jordbær, sukkererter og nøtter. 

Men begynner å lure litt på om den testen på sykehuset har vist feil eller noe. Fordi når jeg leser om andre gravide som har svangerskapsdiabetes har de mye høyere målinger på vanlig mat enn meg. Og jeg har jo helt vanlig målinger der det skulle slått litt mer ut. 

I dag tok jeg en gåtur på ca 45 min. Når jeg kom hjem spsite jeg et eple, en appelsin og 1/2 kolibristang (marsipan). Etter en time var den bare på 6.2. Så selv sukker taklet kroppen bra. Men nå får jeg bare bruke påsken på å teste og spise vanlig mat. Men skal ikke drikke cola, melk og juice, eller spise godterier. 

Fastlegen var jo som vanlig helt på jordet igjen. Godt jeg hadde lest meg opp på forhånd. Hun kunne INGENTING. Ganske skremmende faktisk. Jeg måtte henne hvordan jeg skulle gå frem. Hun ville jeg skulle begynne på insulin med en gang…. Også la hun ut feil resept atpåtil. Jeg måtte vente mange timer før hun “hadde tid” til å skrive en ny. Hun skulle egentlig legge ut en åpen resept på “Forbruksmatriell for diabetes” slik at de kunne plukke det jeg trengte. 

I dag skal jeg kanskje prøve søtpotetmos til noe kjøtt av noe slag. Det går jo fint å prøve dette så lenge jeg har disse verdiene. Kveldene er litt vanskelig da jeg vanligvis koser meg med pottis og cola og sjokolade. Klarer ikke tenke på noen annet nesten. 

Fikk tips om at Life helsekost hadde sjokolade jeg kunne spise. Så jeg dro dit. Der spurte jeg etter hylla for sukkerfri sjokolade og hun pekte på hylla med godt utvalg. Siden damen hadde sagt det var uten sjekket jeg ikke dessverre. Men kjøpte 2 forskejellig sjokolader til den nette sum av 77,-  stk…  I bilen på veg hjem måtte jeg prøve. Og jeg ble forundret over smaken…den smakte mye bedre en  forventet. Så  når jeg kom hjem og sjekket bak på viste det seg at den inneholdt masse sukker og MASSE karbohydrater (som blir omdannet til sukker i kroppen). Da ble jeg ganske sur, både fordi jeg hadde kjøpt dyr sjokolade jeg ikke kunne spise og for damen ikke skjønte bedre…men kan jo skylde meg selv for å ikke være mer våken. Tror kroppen er helt ute når jeg ikke får sukker he he

Ellers må jeg takke for all fantastisk støtte på meldiger og tlf etter “meldingen” på bloggen. Og håper ikke de som satte kaffen i halsen gjorde det bokstvelig he he. Deilig å ha så mange som søtter oss <3

4 kommentarer
    1. Jeg har hatt trøbbel med blodsukker tidligere og opplever og at legene vet lite om dette. Mye kan kostholdsreguleres hvis man har type 2 lignende problemer. Mengden mat vil også påvirke blodsukkeret. Og stress og sykdom vil og øke blodsukkeret. Måler du fastende om morgenen også?

    2. Vi ska till ava (har följt dig på IG, du är saknad) har du några tips eller råd angående e o/boka flygbiljetter, visum, mediciner osv? Sänd mig gärna en mejl i såna fall. Om du Hr ork/energi och lust. Önskar dig lycka till vidare!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg