Endelig lov med NIPT test i norge

Endelig kan man få gjort NIPT test i norge. Denne testen kalles også Harmoni test. Vi dro til København i fjor for å ta denne testen. Men da ble det jo oppdaget at fosteret ikke levde.

Dette er en test som er ufarlig for mor og barn. Det er kun en blodprøve der man kan avdekke trisomi 13,18 og 21. Trisomi 13 og 18 er så alvorlig at det ikke er forenelig med liv. Det er liten sjanse for at disse barna med disse trisomiene overlever mer enn bare noen timer kanskje dager. Denne testen medfører heller ingen abortrisiko. Og testen kan taes fra uke 10 i svangerskapet.

Med trisomi 21 (downs syndrome) har barnet en god del utfordringer. Mange får hjertelidelser, problemer med hørsel, syn, nevrologiske sykdomer, mage og tarm sykdommer. Dette er ikke helbredelig. 

Disse har selvsagt rett til et verdig liv. Men  jeg tenker at det kan være greit å være forberedt på et liv med et slikt barn. Det byr på store utfordringer mot helsesystemet og NAV i mange tilfeller. Det er ikke alle som orker denne oppgaven som er en livslang kamp for tilværelsen men som selvsagt også byr på veldig mange gleder. 

Jeg hadde ikke orket oppgaven dessverre. Jeg har et barn som har hatt sine utfordringer og jeg synes det var slitsomt nok. Men all ære til mennesker som orker å gå gjennom den ilden for sine barn. Så jeg hadde vært veldig glad for å få valget. 

Om man får vite kjønnet som i utlandet ved denne testen sies det ingeting om ennå. Og jeg håper at jeg vil rekke å få tatt denne testen for å få vite at alt er i orden. Men først må jeg ha en positiv test og derretter se at hjertet slår før vi kan se dit hen.

 

4 kommentarer
    1. Trine: Det har de dessverre ikke sagt noe om ennå. Kan jo hende at det fortsatt tar litt tid før det er inført. Men kan jo hende at man kan ta det privat før man får det på sykehus 😉

    2. Hva er det som skiller denne testen fra Duotest? Du nevner de samme 3 trisomiene jeg ble testet for m duotesten iallefall…
      Uansett er det bra at noe går framover her i Norge og. Eggdonasjon neste får vi håpe.. trist at kvinner som sliter m egne egg må reise land og strand for dette sånn det er nå iallefall…!
      Hilsen i natten fra søvnløs og snart mamma 😱

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg