Kanskje eggdonasjonen blir avbrutt…..


Var hos Dr. Huseby i dag for ultralyd. Han viste meg livmor og slimhinne som så fin ut. Jeg så også et egg men jeg tenkte ikke på det. Han sa alt var fint og i rute. Me happy 😉

Men så ringte de fra klinikken i Danmark og var misfornøyd med at det var et egg der på 2 mm. Egg modner/vokser 1-2 mm i døgnet vanligvis. Dette kunne ødelegge for slimhinnen hvis kroppen slapp dette egget nå. Da blir slimhinnen tynnere igjen. Mine egg vokser jo ikke MED hormoner men nå vokser de med medisiner MOT eggmodning. Det er ikke til å forstå…Så det kan bli avbrutt. 

Men skal på ny ultralyd på mandag. Har det ikke vokst til da, reiser vi ned. Så nå blir det lenge å vente på den scanningen. Skal fortsette på Progynova for å hindre videre modning og at slimhinnen skal bli tykk så får vi se hvordan det står til på mandag.

Så i morgen reiser vi på fjellet for å gå på ski og kose oss sammen med 30 andre, det blir moro. 

God helg alle sammen 😉

20 kommentarer
    1. Hei,
      Kroppen wr ikke alltid på lag med oss, det er sikkert og visst. Jeg håper virkelig at modning av egget stoppes, slik at dere får reist avgårde. Litt uviten her; vil de sette det befruktede egget rett inn i livmorslimhinnen, eller må det “finne veien selv”?
      God tur på fjellet 🙂

    2. Nei det skal være sikkert ;-D Jeg får knaske på med Progynova så får vi se he he 😉
      Ja de setter den rett i slimhinna, derfor må den være tykk og mottagelig for embryoet. Da tar det visst bare 2-3 dager før det fester seg 😉

    3. Det høres jo ut som at sjansen med å bli gravid er ganske stor, så nå håper jeg Progynova gjør nytten og bremser modningen av egget. Bli spennende på mandag. 😉

    4. Å som jeg håper for deg at det er din tur. Og at det ikke blir noen utsettelse. Hadde også et egg på den str før vi reiste ned, men det vokste ikke noe og var ikke til hinder. Jammen satt spira på første forsøk. Var på ultralyd på tirsdag og såg ett lite bankende hjerte. Er nå 7+5. Så det er håp for oss alle. Ønsker dere masse lykke til.

    5. Åååååå guuud så godt å høre, den trengte jeg nå <3
      Gratulerer så mye og kos deg, jeg gleder meg vanvittig til å bli gravid.
      Håper det egget ligger i dvale altså 😉 Og tusen takk for meldig 😉

    6. Hei! Har fulgt bloggen nå en stund og lest alle innlegg… Litt av en “reise” du har vært på, ikke minst opp og nedturene. Tøft å stå i. Er som jeg skrev tidligere ett sted på bloggen (som jeg ikke finner igjen) litt i samme situasjon. Traff mannen i livet sent, har barn fra før, sliter nå med å bli gravid og tiden løper fra meg (snart 46). Vurderer å få tatt AMH for å se på mulighetene for å bli gravid med egne egg, men skjønner jo på din reise at oddsene ikke er på vår side. Jeg lurer fælt på hvilken gynekolog jeg bør oppsøke – det er jo litt tabu å ville ha barn i vår alder (jeg har tre fra før) og ikke alle er like “forståelsesfulle” eller har erfaring med 40++ Jeg vurderer en privat klinikk, og senere må jeg jo evt. til det store utland for behandling… Hva anbefaler du/dere vis a vis gynekolog i Norge? Noe man skal tenke på? Jeg bor ca to timer med tog fra Oslo.
      Ønsker deg masse lykke til i morgen, krysser fingre!

    7. Hei 45+ 😉
      Så hyggelig at du har lest bloggen 😉 Med min erfaring nå så ville jeg raskt ha fått AMH svar. Taes på dag 3 i syklus, blodprøve. Min AMH var på 4, maks er 60 så min første gynekolog trodde ikke det var store sjansen. Og jeg ble jo gravid 3 ganger men pga kvalitet på eggene mine stoppet det opp og det er jo naturens gang.
      Kvaliteten på mine egg droppet veldig etter 44. På første forsøk i juni 14 ble begge egg befruktet men de festet seg ikke. Så 3 ganger uten befruktning. Da sa min gynekolog på AHUS at han anbefalte eggdonajson da han ikke trodde mine egg kunne klare det. Man må ta noen kjappe store valg. Vi har snudd oss rundt i alle situasjoner og bestemt oss hurtig, ikke ventet. Vi vil jo ha dette gjort NÅ 😉 Jeg ville ikke brukt mye tid på å klare det selv (med min erfaring). Aldersgrensen for IVF privat i norge har du vel passert tror jeg, men sikkert litt ulikt fra klinikk til klinikk. Så for oss var det veldig tilfeldigheter som gjorde at vi skulle på eggdonasjon i Danmark. Det var fordi jeg sto på og ville ha svarene mine sendt over fra Maigaard til Praha. Dermed var det avtale med Danmark istedet.
      Nei ikke alle er forståelsesfulle hverken av leger eller andre, men det er deres sak, deres valg hva dere vil med livet deres. Men du må gjøre jobben sjøl og stå på, finne ut av ting raskt.
      Du må velge noe i nærheten av deg, da du må kjapt inn til kontroller av egg ved IVF. Jeg bruker DR.Huseby på Ahus (han jobber også på Oslo City legesenter), men han jobber jo for Maigaard. Du må være fleksibel. Dere må plutselig bare reise.
      Ikke google ALT, det gjør jeg og blir bare sliten av det 🙁 Ta en ringerunde til klinikker i nærheten av dere og hør på aldersgrense. Evnt bruk den klinikken for videre behandling i utlandet.
      Bruk forum Ønskebarn, koster noen hundrelapper men der står det mye info.
      Jeg er helt klar for eggdonasjon nå, gjør meg ingenting om det ikke er mitt egg. Det er mitt blod som går gjennom, det har mer å si for miljø for hvordan man blir.
      Bare spør hvis du lurer på noe 😉 Håper du fikk noen nyttige svar 😉 Men ikke vent…gjør det nå 😉 Masse lykke til og hold meg gjerne oppdatert da det er så moro å høre om andre i samme situasjon 😉

    8. Så fint svar du ga til 45 + 🙂 Jeg er ikke helt i deres situasjon, da jeg ble gravid helt på egenhånd. Likheten er vår alder, jeg ble gravid da jeg var 44 og fødte da jeg var fylt 45 år. I tillegg opplever vi kanskje enkeltes fordommer og tankeløse kommentarer. Jeg har, bank i bordet, ikke opplevd å høre noe negativt, bortsett fra en kollega som lurte på hvordan det ville være å bli gammel mamma. . De skulle bare visst; jeg var sprekere i hele svangerskapet nå enn jeg har vært i de 3 andre svangerskapene. Ikke en eneste fraværsdag hadde jeg og jobbet 100 % stilling, faktisk 4 dager inn i permisjonen. Jeg har mer overskudd og energi enn med de andre barna, føler virkelig ikke at det har noe å si at min alder er høyere. Husk at i tidligere generasjoner var det vanlig å få barn etter fylte 40, ingen som rynket på nesen for det.
      Jeg ønsker dere virkelig av hele mitt hjerte at dette lykkes.
      Til 45 +: som allerede nevnt bør du ikke vente lenge med å gjøre konkrete tiltak, jo før jo bedre. Egentlig greit at man har alderen “mot” seg, for da må man ta raske avgjørelser.
      Masse lykke til på UL i morgen, håper alt er bra slik at dere setter kursen for Danmark snart 🙂

    9. Heldig du som klarte det på egen hånd 😉 Vi har jo ikke sagt det til så mange , bare noen nære venner og noen familiemedlemmer. Alle er positive unntatt min mor. Så det er jeg veldig spent på hva venner og andre komme til å si.
      Jeg var supersprek i de to svangerskapene for 16 og 18 år siden, var selvstendig næringsdrivende og jobbet helt frem og var hjemme 1 uke og gikk tilbake til jobb igjen. Jeg vet at dette svangerskapet blir litt vanskeligere (hvis vi får det til) pga nakkesmertene og det blir lenge uten smertestillende men jeg SKAL klare det. Men jeg vet jeg kommer til å ha mer å gi til barnet, mer ro og tid og det er viktigere enn noe annet. Vi er på et helt annet ståsted nå.
      Jeg gruer meg til i morgen men håper det blir tur.
      Takk for så gode oppmuntringer, det varmer 😉

    10. Så bra at du opplever at de rundt deg gleder seg med dere. Din mor vil kanskje se anderledes på det når du blir gravid 🙂
      Får håpe det finnes alternativ smertebehandling for nakken din. Vet jo ikke om det hjelper deg, men det er greit å ta Paracet i svangerskapet.
      Tvi, tvi i morgen 🙂

    11. Lykke til på dagens ultralyd! Håper det blir danmarkstur på dere med innsett av donoregg!!!
      Når det gjelder 45+, så er det FSH (kvalitet på egg) som må måles på dag to-tre av syklus, mens jeg tror at AMH (kapasitet/mengde egg) kan måles når som helst i syklusen. Disse to tallene sier mye (men selvsagt ikke alt) om mulighetene til å bli gravid. Det er ganske godt forklart her: https://www.medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/

    12. Ønsker deg masse lykke til på ultralyd i dag. Vi satser på at det blir Danmarkstur på dere.
      Til 45+: det er bare å hive seg rundt. Alderen er ikke på vår side når der gjelder egg kvaliteten. Har gått igjennom 4 ivf/icsi og fått ut 6-7 egg hver gang. 5-6 befruktet, men de falt fra ett etter ett. Legen gav oss 2 prosent sjanse på siste forsøk og nevnte da eggdonasjon. Vi kastet oss rundt, og var gravide 1,5 mnd senere. Vi brukte Riga. Og til alle tester og ultralyd brukte vi klinikken her hjemme. De er bare positive. Og da vi fikk satt inn eggene, følte jeg at de var MINE med en gang. Ønsker deg også lykke til.

    13. 2be: Så hærlig, godt vi kan muntre hverandre opp her altså, det trenger man i en slik prosess for det er tungt. Og man føler man tråkker første løypa sjøl fordi det er vanskelig å finne rett info og gode historier 😉 Man vet jo ikke hvor man skal begynne 😉
      Jeg fikk masse eggløsningsslim nå, håper ikke det betyr at egget har sluppet. Er så spent nå.
      Håper bare å få bilen ut av snømassene så jeg kommer meg avgårde ;-D krysser fingre for alle her, prøvere, rugere og gravide 😉

    14. Hei igjen alle! Lover å holde dere oppdatert 🙂 Har bestilt time hos gynekolog for AMH.
      Jeg har vært gravid 2 ganger siden april. SA i uke 7 første gang og siste gang uke 5. Derfor jeg tenkte at det kanskje var på tide å søke hjelp…
      2be: Kan jeg spørre deg om hvilket tall du hadde på AMH?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg