Emil snart 9 uker og jeg gikk rett i overgangsalder med et smell…

Hei alle sammen 😉

Her er alt bare bra med Emil. Han er veldig snill. Ting har roet seg veldig nå. Vi kaver ikke så mye lenger. Smått har rutiner kommet litt på plass. Det er lettere og lese hva han vil og trenger. Han sover ganske mye nå, og lenger om gangen. Da får mor gjort litt annet også. Han liker det lunt, med dyna tett inntil seg og nesa si 😉 Ja vi har allerede begynt med sutteklut. En myk mus som han gnir mot nesen, da får han sove med en gang. 

Han er blitt stor gutt. Veier nå ca 5 1/2 kg. Han har begynt å smile masse, og masse godlyder (prøver å fortelle oss masse)  😉 Han er nå 60 cm lang 😉

Mor er det værre med… Jeg har vært fryktelig plaget med svette. Jeg har slitt helt siden fødsel. Det er ikke bare litt, jeg er kliss klass våt hele døgnet. Noen har nattesvette noen uker også ferdig med det. Men her er det hele tiden. Noen tenker sikkert at jaja litt svette må man tåle. Men dette er helt crazy. Måtte klippe håret kort. Orket ikke ha hår i nakken lenger og det er ganske drastisk synes jeg da..

Så i går kveld sendt jeg en melding til Huseby om gode råd. Jeg har jo ganske mange symptomer på overgangsalder så mistenkte det. Jeg har jo utsatt dette i noen år. Så nå kom det med et smell når all medisinering stoppet. Jeg har svette, ødem, konsentrasjonsproblemer, synsforstyrrelser og er ekstra sliten. Han svarte kjapt at mest sannsynelig trengte jeg substitusjon. Jeg har jo sagt at jeg aldri ville ta en hormontablett igjen men dette er rett og slett ikke overlevlig. Han foreskrev Progynova. Jeg spurte om det var trygt etter å ha spist store doser med disse tablettene i mange år nå. Men det var visst uproblematisk. Så da dro jeg sporenstreks inn på apoteket i går kveld og kastet i meg en tablett. Nå håper jeg virkelig at dette demper det noe. Er så lei av å være dryppende vår hele tiden. Altså svetten renner i ansiktet. Jeg er helt sår av å tørke meg rundt munn og under øynene.  Det så ikke ut til å mildne noe heller så var ikke noe vei utenom. Har ikke brukt sminke på 9 uker, føler meg skikkelig utilpass nå 🙁

Vekten står fortsatt stille… Men nå har jeg kommet igang med styrke hjemme. Hver eneste dag tar jeg 45 min styrke med tunge manualer. Håper det snart vil vises litt på buksene hvertfall. 😉 

19 kommentarer
    1. Er det ikke det ene, så er det det andre … Håper det bedrer seg snart!

    2. Hei! Så søt! Har også litt mer hetetokter, men heldigvis ikke så mye som deg. Det er nok overgangsalderen. Fikk utsatt den litt jeg og.

    3. Så skjønn en gutt! Men stakars deg da, og du har jo ikke akkurat fått hjelp av den varmen vi har hatt heller! Er det blitt litt bedre for deg etter progynova inntak?

    4. Jeg har lest på annet forum at flere har fått mye svette rett etter fødsel, særlig de som har hatt mye vann i kroppen. Kanskje det er vannet som skal ut?

    5. Rubia: Ja det har jeg lest også, men nå har jeg ikke så mye ødem som jeg hadde. Det kan komme raskt, kan gå opp 2 kg på et døgn, og forsvinne like raskt. Og Aage mente det var litt lenge å ha slik enorm svette. Det burde stoppet nå hvis det var barselsvette 😉 Men nå har jeg brukt progynova i 5 dager og ingen bedring foreløpig 🙁

    6. Huff, ille at det ikke bedrer seg for deg. Høres kanskje ut som om det ikke er nødvendig med hormoner da? Hvor lenge mente han det burde gå før du kunne forvente bedring?

    7. Jeg hadde antydning til overgangsplager det siste halvåret før forsøkene, og fikk da Estradot plaster 50 mcg/24 timer. Det tok mer enn en uke før jeg merket bedring og enda en uke eller 2 før plagene forsvant (ble veldig varm om natta). Anbefaler plaster da det gir en jevn tilførsel av østrogen, samt så slipper man å hele tiden måtte huske på å ta tabletter. Estradot er mye mindre i størrelse enn Climare, som antakelig er det du brukte under forsøk/graviditet? Kanskje burde du hatt 75 eller 100 mcg, siden mine plager var milde i forhold til det du beskriver.

    8. Newbie: Å takk for tips 😉 Mistet du alle svettetokter med plasteret? Regner med at kroppen bruker litt tid ja 🙂 Får høre om jeg kan få plaster istedet 🙂 Greit å slippe å huske på tabletter 😉
      Håper alt går bra med deg <3

    9. Jeg hadde ikke svettetokter, men våknet mange ganger i løpet av natta fordi jeg var veldig varm. Ble helt kvitt dette med plasteret, men det tok noen uker. Fikk det tilbake hver gang jeg sluttet med medisiner etter prøvesyklusene, og hadde nok det som kan beskrives som hetetokter da jeg sluttet med medisiner etter den kjemiske graviditeten. Kjenner godt igjen dette med håret, selv måtte jeg ha det i hestehale eller “tutt” 24/7.
      Her går forhåpentlig alt etter planen. Er 7+3 og så et bankende hjerte på UL i 6+0 🙂 Tørr ikke helt slippe gleden løs ennå, og vi ser veldig frem til ny ultralyd om en drøy ukes tid.
      Så utrolig fin gutt du har fått! Og så godt å lese at det har gått seg til for dere <3

    10. Newbie: Ok ja da har du nok ikke hatt det så hardt (føltes sikkert hardt nok altså 😉 ) for jeg ble jo helt våt…:( Synes i går kveld at det ikke var like hett i hetetoktene. Ble ikke så desperat, så det har kanskje roet seg litt…takk gud 😉 Jeg er heller ikke så våt i ansiktet i dag.
      Jeg hadde jo ødelagt håret veldig med bleking så like godt å begynne på nytt, og siden jeg slet så mye var det bare godt 😉 selv om jeg savner det veldig nå ;-P

      Så godt å høre at det går bra <3 Kjenner følelsen av å ikke tørre slippe gleden løs. Håper dere får gode nyheter om en uke <3<3<3

    11. Hei! Jeg gikk til endokrinolog på Aker før jeg begynte med forsøk og gikk først på estradot ca 3 mnd, . Det var Ok, fikk igjen mensen. Men det er visst ikke så bra med bare østrogen så byttet til estalis som også er med progesteron. Husker jeg hadde uregelmessige blødninger. Gikk på det da jeg skulle begynne med ed. Hadde ganske store cyster så ble tatt av de plasterne. Måtte jo uansett begynne med annen medisinering. Men mange som har god effekt av estalis.

    12. Åh ja, endokrinolog ja. Men gynekolog skal jo kunne litt men. Vet ikke hvor lett det er å få henvisning.

    13. Så fin han er. Og kjekt med livstegn. Har tenkt du har hatt nok å bruke tid på. Håper d løser seg med svettingen. Jeg sliter selv med d, pga medisiner. Må gjerne skifte sengetøy om natta for d kan vries av svette. En føler seg ekkel da. Men koselig lese innlegg fra deg. God klem

    14. Jeg hadde hormonspiral da jeg brukte Estradot, så da trengte jeg ikke noe tilegg med progesteron, og hadde heller ikke mensen 🙂 Helt perfekt! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg