Hormoner…

Jeg har blitt spurt om å skrive mer om hvordan hormoner påvirker oss fysisk i denne “prøveverden”. Jeg har prøvd å finne gode svar. Jeg har i grunn lurt lenge på dette selv men fant ingenting på nett om dette. Jeg trodde det var hele situasjonen som bare gjorde meg ekstra sliten. Helt til en IVF-veninne skrev til meg angående det samme temaet. Vi følte akkurat det samme, vi hadde vært i god fysisk fom før vi begynte på disse medisinene og nå orker vi knapt å løpe. Vi ble enige om å spørre Dr. Huseby på Ahus om dette. Jeg har ikke snakket med ham selv, men svaret vi fikk var at disse hormonene, Østrogen og Progesteron ødelegger fysisk form. Og det vil ta tid å bygge det opp igjen. 

Det var egentlig litt deilig å høre at det var årsaken. Da er det litt lettere og leve med denne dårlige formen som jeg har vært helt fortvilet over. Dette er de samme preparatene som damer får for overgangsalder og plager ved dette. En ting er å ta små doser i overgangsalder, men de dosene vi går på er også veldig høye fordi medisinene har andre funksjoner, som å bygge slimhinne raskt feks. Jeg har gått konstant på høye doser i over 3 år. Er ikke rart kroppen er ute av form. Etter som jeg forstår er det ganske vanlig  føle det slik, så dette stemmer nok. Jeg håper at sommerens pause fra hormoner vil gjøre meg godt. 

Men jeg har fått andre plager etter at jeg har sluttet på medisiene. Jeg har vel egentlig ikke hatt mange dagene pause før nå. Og nå har jeg store problemer med svettetokter. Jeg vet ikke om det kommer av at jeg nå har sluttet og kroppen jobber med å bli kvitt de eller hva det er. Kanskje har jeg kommet i overgangsalder nå?? Ikke godt å vite. Men jeg har nå store problemer med enorme svettetokter hvert 10 minutt hele døgnet nå. Jeg svetter kraftig på absolutt hele kroppen. Selv på leggene står svetten ut. Jeg får ikke sminket meg, da svetten renner i ansiktet. Håper dette gir seg snart…

Men en kjempepositv medelelse jeg har å komme med er at botox behandlingen nå sist må ha virket godt. Jeg har minimalt med vondt i hodet nå. Det var heavy rett etter behandling men nå er det kjempebra og det er så deilig…hurra!!

Nyt de neste dagene i sola dere <3 Takk for at dere leser og følger 😉

3 kommentarer
    1. Det forundrer meg ikke en døyt at hormonbehandlingen går utover den fysiske formen da det er ytterst få jeg kjenner som ikke har merket noen bivirkninger. Jeg har ingen erfaring med negative forsøk det siste året, men hver gang etter at jeg har mistet, har jeg slitt med svettetokter mens kroppen har arbeidet med å få hormonene ut av kroppen, og jeg er fremdeles ikke i overgangsalderen. Men jeg har hørt at alle kvinner som har født, kommer i en slags midlertidig overgangsalder pga. østrogenfall rett etter fødsel, derav alle barseltårene. Tidligere har jeg trodd at all svettingen kom av at det ekstra vannet man har i kroppen mens man er gravid, skal ut igjen etterpå, men en jordmor sa til meg at det også er hormonelt betinget.
      Så bra at botoksen endelig har begynt å virke!

    2. Fertilitetsturisten: Det er så mange bivirkninger med disse medisinene at man har vanskelig for å skille det. Man tror gjerne at det kommer av andre ting men mye har sammenheng med disse hersens hormonene 🙁

    3. Hvordan går det med svettetoktene? Blitt bedre? Ja, utrolig hva disse hormonene gjør…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg