Tvillingmor 48 år, God Morgen Norge TV 2

Jeg fikk se reklamen for dette i går kveld og måtte sette klokka for å få det med meg, på God Morgen Norge på TV 2.  Det var om et par der mammaen var 48 år når hun ble tvillingmamma. De sa ingenting om hvordan dette gikk til, men jeg har vel mine mistanker om at dette har de fått litt hjelp til 😉

De hadde med jordmorforeningen som var bekymret for norske kvinners fødealder. De hadde ikke så mange gode argumenter for hva som var farlig, men de ville at man skulle føde mellom 25-30 år fordi man var mest fruktbar på denne alderen. Men mange velger jo ikke når de skal ha barn. Noen finner ikke kjærligheten før det er “for sent”, andre setter karriere først, andre prioriterer opplevelser og det finnes mange andre grunner til at det blir utsatt. 

Jeg skummet gjennom mange av kommentarene på FB i går, under artikkelen om dette paret. Og jeg ble ikke sjokkert. Det er slik det pleier å være, mange som spyr ut sin harme over et så grusomt valg å bli mamma så sent i livet. Men disse menneskene klarer ikke sette seg inn i andre menneskers liv, de bare kaster ut en spydig kommentar. 

“Herregud tenk når de blir 60 år så skal de ha tenåringer, hvordan skal det gå?” 

For det første får vi ikke kastet noen tenåringer i fanget når de er 13 år. Vi legger grunnlaget fra de er født og lager en god plattform lenge før de er tenåringer, akkurat som vi gjorde når jeg fikk barn for nesten 20 år siden. Jeg fikk tenåring når jeg var 40. Og hva mener de egentlig, at vi skal slåss med de?? Jeg forstår ikke hva som er anderledes med å være foreldre når man er 40 eller 60 år. Ja det kan jo skje at man blir syk og at jeg blir borte tidlig, men det kan jo skje når jeg er 40 også, jeg kan bli drept på veien for den sakens skyld…

“Stakkars barn som får foreldre som er så gamle..”

Ja stakkars barn….med foreldre som har bedre tid, som er roligere og tryggere, har muligens bedre økonomi,  ferdig med festing og turer på byen….!!

Ja de vil jo ikke nyte godt av “besteforeldre”, hvertfall ikke i mange år, mine besteforeldre døde så altfor tidlig, så jeg fikk heller ikke oppleve det så lenge (bortsett fra farfar som ble nesten 100 år) men klarer meg bra for det 😉

Det er sikkert mange som blir provosert av slike innlegg. Men prøv å sett deg inn i en situasjon der DU ønsker deg noe så sterkt at du er villig til å gjøre store forandringer i livet for å få dette til. Det kan være noe som betyr mye for DEG.

Og hvis vi klarer og få dette til. Jeg gleder meg enormt. Jeg gleder meg til å følge opp dette barnet. Akkurat som jeg fulgte opp mine 2 store barn. Og det betyr at vi må passe på oss selv, trene og holde oss i form. Og det liker vi jo. Jeg gleder meg til å ta de med på tur, på sykkel, på ski, på orientering og masse annet. 😉 

Jeg både håper og tror at jeg vil bli en bedre mamma nå enn for 20 år siden, jeg var selvstendig, jobbet hele tiden, hadde dårlig råd, var alltid sliten, hadde en mann som var alkoholiker…ja livet var egentlig ikke så lett. 

Men først må vi bli gravide…..<3

Så nå trenger jeg alles gode tanker i tiden fremover 😉

3 kommentarer
    1. Det er lite omløp i hode til mange av disse….. hva med oss som har holdt på i 10 år før det endelig klaffer… Selv om man blir voksen mor, så kan man godt ha begynt i midten av 30 årene…. just saying 😡

    2. Flotte foreldre og søte små tvillinger 😊 Fine og kloke ord du skriver, jeg er enig med deg. Jeg håper dette paret samt alle andre voksne foreldre, ikke lar seg påvirke av andres negative holdninger – gjør som dere vil 👍😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg