Vi reiser til københavn for å ta NIPT test….

Vi skulle bare til køben på kosetur, men jeg er jo veldig bekymret for om dette går bra. Så jeg fikk tips om at det gikk an å ta en test i København, som er helt ufarlig både for meg og barnet. Det er en blodprøve som blir sendt til USA. Den fanger opp DNA fra fosteret som flyter rundt i mitt blod. De tar også en kjapp ultralyd for å se om det er liv. Den er kjempedyr, 4700,- men det er det verdt. Denne prøven er mye sikrere enn Duotesten hjemme i norge (selv om vi tar den også).  Vi får også vite kjønn hvis vi vil. Testen er klar innen 7-12 dager. 

Vi har bestemt oss for å ikke gjennomføre et svangerskap hvis det indikerer en kromosomfeil. Ikke fordi ikke alle barn har rett til et liv….men fordi det ville vært svært urettferdig ovenfor dette barnets søsken (mine barn) og våre søsken, som vil føle et ansvar ovenfor dette mennesket. Dette er jo vårt valg om å få barn så sent. Og det kan ikke belastes andre enn oss å ha et barn med store ekstra behov. Hvis vi skulle falle fra tidligere enn antatt må vi ha et barn som kan klare seg selv. Jeg vil ikke legge dette ansvaret på mine barn. Dette er vårt synspunkt og valg. Men har full forståelse for de som velger anderledes enn oss. 

Jeg har hatt et barn med ekstra behov og vet hva dette innebærer. Det er fullstendig selvutslettende og fryktelig krevende, det er jeg ikke redd for å innrømme. Jeg sliter jo fortsatt med dette barnet selv om det er 16 år. Mange kamper og bekymringer. Selv om dette er ikke noe kromosomfeil eller alvorlige greier. Men mer adferdsproblemer, kanskje etter en tøff fødsel…noe vi aldri får svar på….

Men jeg gleder meg til København tur. Både for å få se babyen på nytt og så skal vi kose oss, spise god mat, shoppe litt og bare nyte tiden sammen med den jeg elsker. <3 <3 <3

8 kommentarer
    1. Gratulerer med graviditet! Har du tatt AMH-test? Hva var resultatet, i så fall? (Hvis du vil fortelle det.) Og hvor mange egg fikk du ut ved hvert uttak i Danmark?

    2. Synne: Takk 😉 Min amh var på 4. Og liten sjanse for graviditet på egenhånd. Jeg fikk dessverre ut svært få egg i Danmark. 1-2 hver gang, og 3 av 4 ganger ble det ingen befrukting i det hele tatt….

    3. Takk for svar! Men AMH på 4 er jo faktisk ganske høyt! Tror de regner fra 3 og oppover som “fertil”.

    4. Synne: Nja, scoren går til 60 så da er jo ikke 3 eller 4 veldig bra. Det var hvertfall det min daværende gyn sa, men han var ikke videre positiv heller 😉 men det er jo mulig da som du ser, men spørsmålet er jo om det er friskt når man er så gammel som meg .
      Så en oversikt nå, at Down syndrome forekommer 17 av 100 fødsler over 45 år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg